Lehdentekoprosessin oppiminen oli hyvin mielenkiintoista. Uppsalassa kävi ilmi, että lapset halusivat
nimenomaan kirjoittaa itse, siis omat sormet läppärin näppiksellä, tietenkin!
Minulla oli kuitenkin vain yksi läppäri, joten ratkaisuksi jäi, että kaikki
saivat kokeilla ja kirjoittaa oman nimensä, ja minä kirjoitin jutun lasten
sanelun mukaan. Ensi kerralla yritetään saada paikalle useampia kannettavia
tietokoneita tai sellainen älylaatta (surfplatta, iPad, mitä niitä nyt on…)
Märstassa ja Sigtunassa
on yksi äidinkielen opettaja, joka suhaa eri koulujen välillä ja ryhmät ovat
hyvin pienet. Ajankäytön kannalta järkeväksi muotoutui se, että
minä istuin aina yhden oppilaan kanssa kerrallaan. Se olikin hyvä, sillä siten
oppilas itse sai kirjoittaa.
Sukupolvien välinen ero näkyi todellakin
teknisissä taidoissa. Oppilaat halusivat muotoilla tekstinsä PowerPointilla. Ja
kun minä sitten hälisin siinä, että mistä sen seuraavan ruudun saikaan esiin,
niin oppilaat vain tyynesti klikkailivat eteenpäin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar